Friday, November 5, 2010

Cerpen: Ikhlaskan Cinta Mu ( Part 2 )

Setelah menunggu selama empat bulan,keputusan peperiksaan STPM pun diumumkan. Aku dan Norlin segera ke sekolah untuk mengambil keputusan. Akhirnya,aku, Azian Abu Bakar,menerima keputusan STPM dengan linangan airmata. Bukan airmata kegembiraan tetapi sebaliknya. Uh! Teruknya! Itulah..masa sibuk belajar sibuk berkhayal. Berangan dengan orang yang tidak pernah kenal padaku. Sekarang ini, dengan keputusan yang kurang memuaskan, di tambah lagi dengan sikap malas hendak sambung belajar , aku mengambil keputusan mencari kerja. Alex meneruskan pelajaran hingga ke peringkat diploma dalam bidang grafik computer dan kini bekerja di Singapura. Norlin pula menyambung pelajaran ke UITM di dalam bidang ‘Art and Design.

Setelah penat turun naik pelbagai pejabat menghadiri temuduga. Aku mendapat tawaran bekerja di salah sebuah pejabat di ibu kota. Berbekalkan dengan keputusan STPM aku yang tidak seberapa, aku cukup bersyukur. “Nasib baik dapat kerja, ehmm.. kerani pun jadilah daripada tanam anggur! “. Kataku didalam hati. Aku sebenarnya bukannya bodoh sangat, tetapi tuntutan keluarga memerlukan aku melupakan niat untuk melanjutkan pelajaran sebaliknya bekerja untuk membantu keluarga. Aku tidak pernah menyesali jalan yang aku pilih. Malah aku bahagia dengan kehidupan aku sekarang.


Di sebuah syarikat yang besar sepatutnya aku mempunyai ramai kawan. Tetapi aku sebaliknya, aku tidak punya ramai kawan. Mungkin dengan sikapku yang tidak pandai bersosial juga tidak pandai bergaya. Malah aku lebih senang bersendirian. Namun begitu ada juga lelaki yang pernah mendampingiku. Tetapi sampai sekarang pun tiada yang boleh ku panggil teman istimewa. Mungkin bosan agaknya berkawan denganku. Hendak ke sana takut, diajak berkelah tak mahu, diajak disko tak hendak. Ada yang menyatakan aku kolot. Padaku harga diri seorang gadis itu lebih penting dan berharga. Emm..biarlah, aku tidak pernah peduli dengan semua itu. Padaku ajal maut, jodoh pertemuan di tangan Tuhan.Ada jodoh adalah. Cinta tak perlu di cari tetapi ianya akan datang sendiri bila kita berjumpa secara tidak sengaja. Aku yakin tentang itu.

Sedang leka menyiapkan laporan yang dikehendaki oleh ketuaku, handphoneku berbunyi. Ku angkat dan tersenyum memandang nama yang tertera di skrin handphone,Alex.

“ Hello apekk......apa khabar?, lama kau tak call ”, sambut ku dengan ketawa halus dihujung bicara.
” Huh...aku ni banyak punya hensem kau panggil apek?' dalam jawapan itu ada suara rajuk bercampur bengang.
” Alahh kau nie Alex, Aku gurau aja , takkan merajuk kot? “ pujukku manja.
” Macam mana?, jadi tak kau datang rumah aku esok ?”, tanya Alex.
” Hmm..aku seganlah. Sejak kau belajar di Singapura , selama itulah aku tidak pergi ke rumah kau tu. Mesti kat rumah kau ramai tetamukan. Kalau auntie dengan uncle aja aku tak kisah”, ujar Azian mengutara helah.

Sebenarnya aku memang segan dengan keluarga Alex sejak tamat persekolahan. Maklum sahajalah, kerja pun kerani saja. Rasa tidak setaraf pulak.

”Nak segan apanya? Bukan kau tak biasa dengan mama dengan papa aku. Mengada-ngadalah pulak kau ni Yan...lagipun, biasalah Tahun Baru Cina, memang ramai yang datang. Mama dan papa kan orang bisnes. Klien diorang kan ramai. Dan lagi, kau boleh jumpa dengan abang aku, Dave..dia baru balik dari Australia. Dekat setahun jugak dia kerja kat sana,kumpul pengalaman. Sebab lepas ini, dia kan kena bantu perniagaan papa aku” , panjang lebar pula bicara apek ni.
” Kau kata nak sangat kenal dengan abang aku dulu”
” Aku pun teringin nak jumpa dengan abang kau yang handsome tu,” selorohku.
” Dah..dah...kau tu. jangan nak perasan..lepas ini aku dah nak balik ke Singapore semula..aku dah dapat kerja kat sana...jadi bila balik ke sini aku naklah jumpa kau lagi...pleasee..” kata-kata Alex bagai merayu di hujung gagang.
” Ehmmmm...ok lahhh...tapi pastikan makanan halal ada tau..., nanti aku nak makan apa pulak ! mau kebuluran aku nanti. Tengok muka kau bukan boleh buat aku kenyang pun ” usikku lagi pada Alex dan sememangnya aku berkata benar juga.
” Iyerlah...macamlah aku tak tahu pulak...”. Mama dah minta jiran belakang rumah masakkan nasi minyak . Kau boleh makan sebanyak mana yang kau nak. Lagipun klien papa pun ramai yang muslim. “ ujar Alex.
“ Kau datang tau, aku tunggu “
“ Iya aku datang nanti”.

Talian diputuskan. Aku bagai tidak percaya dengan panggilan Alex sebentar tadi. Sehinggakan aku terlupa hendak bertanya kepada Alex apakah dia ada menjemput Norlin juga. Mungkin dia sudah menjemput Norlin tadi sebelum menalipon aku. Aku Cuma mengagak untuk menyedapkan hati. Insya-Allah, sebagai kawan baik aku akan menerima pelawaan Alex. Bibirku menguntum senyuman. Senyuman penuh makna.


*******

”Gong Xi Fa Cai …Uncle ...Auntie...' sapaku sebaik sahaja sampai di muka pintu.
” Oh, Azian rupanya. Terima kasih, terima kasih..sudi juga Yan datang. Masuklah, jangan segan-segan...” ujar Uncle Yong ramah.

Masuk sahaja aku ke dalam rumah,” Wah..cantiknya !” sudah banyak perubahan dalam tatacara susun atur rumah Alex sekarang. Terpegun Azian dengan perubahan yang hanya baru setahun lebih. Kerusi pun dah bertukar. Betul-betl nak raya Uncle dan Auntie. Di hujung ruang tamu, siap ada mini bar lagi. Sedang asyik memerhati hiasan rumah uncle Yong tiba-tiba mataku terpandang pada sesusuk tubuh sedang duduk di situ. Aku melemparkan senyum. Si pemuda hanya merenung sahaja tanpa membalas senyumanku kemudian berpaling.

” Sombongnya!!Elehhh...macam bagus sangat! "Rupanya ada iras-iras Alex, mungkin ini abang dia kot..tidaklah handsome mana ..tapi handsomelah jugak..mata sedikit sepet , berkaca mata hmm… manis pun ada!. Aku membuat komentar tanpa dipinta oleh sesiapa pun. Iskhh apa kena dengan kau ni Azian.” Terdengar suara mengejek dari dalam hatiku sendiri.

” Mana lah pulak apek sorang ni...dia yang beriya-iya suruh aku datang..ni batang hidung pun tak nampak...” mulutku mengomel-omel sambil mata mencari-cari Alex. Norlin pun tak ada!. Leceh betullah apek sorang nie”
” Hi...nona manis..apa khabar?, lama ya kau tunggu ?. Mari aku kenalkan kau dengan abang aku..” sapa Alex sambil menepuk bahu ku.
“ Apalah kau nie Alex, terkejut tau!”, jawabku dengan nada terkejut. “ Lain kali berilah salam dulu”. Kataku sambil menjeling .
“ Kau ni Azian, tak habis-habis suka mengelamun. Aku sergah sikit aja dah terkejut. Marilah, aku kenalkan kau dengan Dave.” Alek mengulang kata-katanya lagi utnuk memperkenalkan aku dengan abangnya. Alex membawa ku ke susuk tubuh lelaki di mini bar tadi. Aku hanya mengekori dari belakang tanpa bersuara apa-apa.

“ Dave , kenalkan, my lovely classmate Azian...Azian ni lah abang aku Dave.” Alex memperkenalkan lelaki yang tadi ku lihat di mini bar sebagai abangnya.
“ Abang aku nie baru balik dari Australia sebab nak sambut Tahun Baru Cina bersama-sama keluarga.” Jelas Alex tanpa aku minta.

Benarlah tekaanku, lelaki yang kelihatan agak sombong itulah abang Alex. Berbeza benar perangai mereka berdua. Aku melemparkan sebuah senyuman perkenalan pada lelaki yang diperkenalkan sebagai Dave, namun Dave hanya mengangguk kepala sahaja tanpa bersuara apa-apa.


“ Mamat ni memang sengal tau!! Bisu agaknya!!...gerutuku dalam hati.
“ Emmm memang sombong!.Senyum pun tak ingin di balasnya. “ bisik hatiku lagi. Aku hanya dipandang dengan ekor mata. Persis lagak si awan yang sering ku perhati saban malam. Yang hanya mengerling dan berlalu pergi waktu pipinya di jamah ciuman si bintang kecil. Sombong!. Berlagak betul!. Geram benar aku saat itu. Marah betul aku di buat begitu. Malu pun ada. Tapi memandangkan Alex kawan baik aku, aku masih dapat bertahan.

Setelah di perkenalkan oleh Alex, Dave berlalu macam tu sahaja. Aku memandang dengan hati yang dengkal. Menyampah ada, meluat pun ada. Setelah kelibat lelaki itu hilang, terfikir juga di hati aku. Siapalah aku yang hendak disapa mesra oleh Dave. Di Australia ramai gadis-gadis yang cantik berbanding diriku. Lagipun apa hak aku yang ingin memberontak yang aku mesti dilayan sebaik mungkin di rumah ini?. Akhirnya sebuah senyuman pahit aku hadiahkan untuk diriku sendiri.

“ Lama ke kau cuti Alex?”
“ Tak lama Yan. Lusa aku balik semulalah ke Singapore. Kerja kau macam mana?”
“ Kerja kerani aja Alex, cukup-cukup makan. Kadang-kadang banyak kerja, kadang-kadang tu sampai aku naik boring tak buat apa “, jawap ku mesra.
“ Kau pulak macam mana kat sana?, mesti dah ada ehm ehm” aku mengorek rahsia.
“ Orang handsome macam aku nie yan, mestilah ada!” jawap Alex dengan ketawa besar. Aku faham sangat dengan perangai Alex yang suka berseloroh.
“ Berilah aku tengok gambar dia” pintaku.

Alex membuka dompetnya dah memberi aku melihat gambar wanita yang berjaya mencuri hati Alex.
“ Cantik! “
“ Mestilah Yan!, Geraldine namanya” jawap Alex bangga.
“ Kau dah ada sesiapa ke Yan?. Tunjuklah kat aku jugak…” minta Alex dengan nada meminta.
“ AKU? Aku mana ada Alex. Aku bukannya cantik. Pakwe pun takut nak mengurat aku nie.” Jawabku lesu. Bukan tiada yang cuba menumpang menenggek di kamar hati ku ini. Namun aku sendiri tidak pernah tahu apa mahunya aku. Bukanlah memilih tetapi entahlah.
“ Nanti kalau aku dah jumpa mr. right aku, aku cakaplah kat kau”
“ Betul?”
“ Betullah..buat apa nak tipu kau”
“ Okeylah Alex, dah lama nie aku kat rumah kau. Nanti kalau kau nak balik Singapore tu kau call aku dulu ya”.
“ Okey Yan. Terima kasih ya sudi jugak kau datang rumah aku. Nanti kalau kau jumpa Norlin kau cakap dia aku kirim salam ya. Sorrylah pasal abang aku tu. Dia memang macam tu kalau dengan perempuan yang dia tak kenal”.
“ Oohhh ok..no big deal “ kataku sambil tersenyum.


Petang itu aku pulang dengan hati sedikit berbuku. Hairan juga aku, kenapalah perangai Alex dengan abangnya jauh berbeza?. Alex ramah tetapi abangnya sombong sahaja. Senyum pun payah. Bukan dengan aku sahaja, aku lihat dengan orang lain begitu juga. Mungkin sebagai anak sulung dalam sebuah keluarga cina memang begitu agaknya. Semua tanggungjawab akan dipikul jika sesuatu berlaku pada orang tua mereka.

No comments: