Sunday, November 7, 2010

Cerpen - Ikhlaskan Cinta Mu ( Part 4 )

Sejak kejadian tengahari itu, aku dan Dave semakin rapat. Antara sedar atau tidak di hati sudah mulai terasa sesuatu. Telah menyelinap satu perasaan aneh di kamar hati. Kerap juga Dave menefonku di pejabat. Mulanya hanya bertanya khabar. bertanya sudah makan tengahari atau belum. Boleh keluar makan bersama atau tidak. Sibuk atau bosan. Aku sendiri kurang pasti mengapa Dave begitu mengambil berat tentang diriku. Mungkin juga dia sendiri tiada teman berbual. Mungkin juga aku hanya seorang kawan yang di rasa serasi untuk mengurangkan stres. Entahlah…aku sendiri tidak pernah pasti dengan diri aku..aku sendiri keliru dengan perubahan yang berlaku dalam waktu yang terdekat ini. Malah sekarang ini aku sering keluar makan bersama. Antara aku dan dia begitu mesra. Tetapi aku merasakan ada kelainan dalam kemesraan yang tercipta. Tidak seperti kemesraan aku dan Alex. Apakah kerana kini aku bukan bergelar pelajar maka corak perasaan juga perlu berubah alun berubah rentak?. Irama hati sering berlagu tenang sewaktu dengannya. Bila berjauhan irama hati mulai resah. Seperti ada kehilangan sesuatu yang di sayang. Terjenguk-jenguk keluar tingkap mana tahu dia lalu. Terpandang-pandang di skrin handphone, mana tahu kalau-kalau ada mesej. Tertungu-tunggu, mana tahu telefon berdering. Emm ..dia tiada, sms pun tiada, call pun tiada!. Eeiii bosannya!. Sunyinya tanpa dia!. 

Mungkin hanya aku yang rasa begitu. Dia? . Entahlah aku sendiri tidak tahu. Dia ku lihat biasa sahaja. Tiada beza pada sikapnya. Masih berbual seperti biasa. Tiada nada manja, tiada nada rindu dalam bicara. Persis tiada apa. Bualnya tawar, guraunya bukan gurauan kekasih. Bersahaja tanpa peduli apakah aku boleh menerima atau tidak gurau itu. Iya, dia hanya melayan ku seperti kawan biasa. Cuma aku..iya Cuma aku yang menjeruk rasa. Tetapi sebagai seorang perempuan melayu, aku tidak pernah menyuarakan apa yang terdetik jauh di sudut hati aku padanya. Lebih-lebih lagi dia bukan Islam. Bukan mudah untuk melayari sebuah kehidupan bersama nanti. Tak mungkin begitu mudah untuk terbit rasa rindu. Tak mungkin juga hati begitu mudah menyulam sayang. Tidak mungkin juga hanya keran selalu menemani makan, hati sudah mengarang kasih. Aku hanya punya sekeping hati yang belum terisi . Mungkin bila ada sedikit keakraban maka hati mudah terusik bila di jentik. Ada rasa ingin manja. Ada jiwa ingin dibelai.

Sepanjang hari tanpa dia terasa kosong. Untuk memulakan sms mahu pun telefon aku malu. Biarlah aku melayan hati sendiri. Biar kulayan sepinya hati. Malam ini, seperti malam-malam sebelumnya aku akan berdiri di sini mendongak ke langit memerhati telatah awan, senyum melihat keletah bintang. Aku? Aku adalah sang bulan yang sedang bersendirian itu. Merenung ke bumi menunggu si pungguk yang kononya sering merinduiku. Apakah di pungguk yang dimaksudkan itu sedang mengintai bulan?. Emm…entahlah.

Ada seulas bibir sedang tersenyum melihat akan diriku…siapa?. Siapa lagi jika bukan diri ku sendiri. Sayup-sayup kedengaran azan Isyak. Jauh benar perginya lamunan menerawang. Jauh benar dirimmelayan perasaan. Ku hampar sejadah pemberian emak. Takbir ku angkat solat ku dirikan. Kini semua yang ada dalam diriku adalah milik pencipta. Allah swt. Sesungguhnya hidupku, matiku hanya untuk-MU. 

Selesai solat aku mencapai Al-Quran. Sampai di ayat 19 Surah Al Imran “ Sesungguhnya cara hidup ( agama ) yang diperakui Allah SWT adalah Islam “.
Aku mengangguk-angguk dan mengerti, bahawa hanya ISLAM lah agama yang di terima Allah. Aku berdoa semoga Allah memberikan aku ketetapan dalam iman pada hatiku. Biarlah nanti matiku dengan Islam sebagai pegangan. Aku amat bersyukur kerana di lahirkan dengan Islam sebagai agamaku.

*******

“ Hello ...boleh cakap dgn saya punya sayang?” terdengar suara itu di hujung talian.
“ Hello...salah nombor ke??”, jawapku sambil ketawa.
“ Siapa ye awak punya sayang?, ku tambah lagi pertanyaan pada yang menelefon ku.
“ Azian Abu Bakarlah “ lancar sahaja jawapan dia.
“ Tak boleh ke saya panggil awak sayang?” , tanya si pemanggil itu lagi.

Kenapa berani benar dia petang ini memanggil ku sayang?. Tidakkah dia tahu aku mengeletar gementar bila kalimah ‘sayang’ itu diucapkan?. Mudah benarkah perkataan itu boleh digunakan untuk semua orang?. 

“ Yan marah ya?. Kalau marah cakaplah marah. Yan buat saya takut !” kedengaran suaranya berbaur kebimbangan bila aku senyap seketika. Mana tidaknya aku senyap begitu. Aku terkedu, terkejut bila dia memanggil aku dengan perkataan keramat itu!.

“ Tak..tak..Yan tak marah. Cuma terkejut aja !” balasku terus terang. Awak jangan bermain dengan perasaan. Bahaya awak. Tambahku lagi.
“ Saya tidak main-main Yan. Saya yakin dengan hati saya. Saya sayang awak. Saya harap awak boleh terima saya ya “. 
“ Yan takut kecewa. Kita tak sama agama” jawap ku tergagap-gagap.
“ Itu halangan yang perlu kita hadapai Yan “

Payah benar untuk aku menerima apa yang ku dengar tadi. Ku cubit pipi ku berkali-kali apakah aku bermimpi di siang hari?. Dia seperti melihat wajah ku yang berkerut-kerut. 
“ saya faham kalau Yan tak dapat terima cinta saya. Mungkin apa yang telah saya perkatakan terlalu awal bagi Yan. Tapi Yan kena tahu yang saya benar-benar sayang dan cintaan Yan”
“ Apakah sikap berdiam diri awak selama ini, sebenarnya awak ingin mencari jawapan tentang perasaan awak pada saya?’ sebuah pertanyaan lahir dariku dan pertanyaan itu memerlukan jawapan.
“ Iya Yan. Dan jawapannya telah pun awak dengar sebentar tadi” Dave menjawab jujur.
“ Agama kita?”
“ Saya akan minta restu mama dan papa jika saya dan awak dah sama-sama yakin dengan jalan yang kita pilih. Awak sanggup tunggu saat tu? “
“ Sanggup “. Aku sendiri tak menyangka mengapa secepat itu aku menyatakan kesanggupan!.

Akhirnya aku dan Dave bersetuju untuk menjadikan hubungan ini menjadi hubungan yang cukup serius walau kami tahu kami bakal menghadapi tentangan keluarga. Nekadnya aku.


*******

No comments: