Sunday, November 7, 2010

Cerpen - Ikhlaskan Cinta Mu ( Part 5 )

“ Agaknya kalau Yan jadi isteri saya, Yan masih hendak bekerja ke? “ Dave memulakan perbualan pada pertemuan kami petang itu.
“ Yan lebih suka duduk rumah, malaslah nak kerja bila dah kawin...nanti Yan boleh masak dan tunggu hubby balik makan tengahari..eeiii bahagianyakan macam tu ?”. jawapku tanpa berselindung.

Dave tersenyum teruja dengan bicara Yan. Kerana Dave memang suka pada perempuan yang ingin menjadi suri rumahtangga untuknya sepenuh masa. Dia seperti merasakan dia telah membuat pilihan yang tepat dengan memilih Yan.

“ Betul ke Yan nak buat macam tu?. Kalau betullah, sukanya saya. Saya nak sangat bila saya balik bekerja, pulang ke rumah dah ada yang menyambut saya di muka pintu, ada yang menghidang dan menyediakan makanan untuk saya. “

Aku hanya tertunduk malu mendengar jawapan Dave. Bahagianya aku saat itu. Walaupun aku tahu kebahagiaan ini hanya sementara. Bahagia yang hanya sebuah persinggahan rasa yang mampu buat aku tertawa di waktu ini. Rasa ini juga telah membuatku rasa bahagia dan cukup bahagia.

“ Saya janji Yan, kalau Yan sudi menjadi isteri saya, saya akan berubah menjadi seorang muslim yang akan mengikut semua tuntutan agama Yan. Yan kena ajar saya sembahyang, puasa dan semua yang orang Islam kena buat tau!”. 

Sejuk hati aku mendengar kata-kata Dave. Aku jadi terbuai dek janji indah yang aku sendiri tak pasti sejauh mana keikhlasannya. Namun masih juga ku percaya janji-janji manisnya itu. Pasti aku akan di tanya mengapa?. Dan jawapanya hanya satu. Kerna hati ini terlalu menyayanginya. 

Menyintai Dave membuat aku terfikir apakah aku mampu menghadapi kemungkinan untuk merasai kecewa?. Tabahkah aku untuk menghadapi itu semua?. Aku sendiri masih teraba-raba dalam agama yang aku anuti. Apakah aku mampu membimbingnya kelak?. Cukupkah ilmu yang aku ada untuk menyerapkan sinar islam di dadanya? . Ya Allah, hanya Engkau yang mampu menumpahkan hidayah ke dalam hati hamba-Mu itu Ya Allah. Tujukkanlah padanya jalan yang lurus.

Aku semakin pasrah dengan perjalanan hidup aku. Dave menyenangi diriku kerana katanya aku lain dari ramai wanita yang pernah dia kenali. Aku tidak gemar bersuka ria. Aku tidak suka bersosial seperti kebanyakkan wanita yang sebaya denganku. Dia senang dengan perangaiku yang tidak suka melawan. Aku manja dan suka bergurau. Dan sikap begitulah yang dia cari selama ini dari seorang wanita. Aku hanya mendengar sahaja apa yang di perkatakan Dave tentangku tatkala aku menanyakan padanya mengapa aku pilihannya?. Begitu sempurnakah aku di mata Dave?. Menurut Dave iya!. Tentu sekali aku terpengaruh dengan kata semanis gula itu. Terperangkap dengan cinta dua agama!.

*******

Hati orang bercinta memang indah berbunga-bunga. Terlupa pada luka yang sedang menanti. Leka pada sesuatu yang bakal terjadi. Seperti leka sang ular ingin mematuk mangsa, tetapi lupa yang dirinya juga sedang diperhati oleh sang helang perkasa. 

Aku terlupa yang Dave mempunya keluarga yang kuat pegangan agamanya. Sama seperti aku yang yakin dengan agama Islamku. Sedang leka menyulam kasih, sedang tekun mengayam sayang untuk membuat sepasang jubah cinta yang akan di sarung di badan di hari bahagia, aku di kejutkan dengan satu panggilan telefon. 
“ Hello Azian…boleh Auntie jemput Yan lunch nanti ?”
“ Boleh Auntie, ada apa Auntie nak jumpa Yan nie?” tanya ku bimbang.
“ Ada perkara sedikit yang hendak Auntie bualkan dengan Yan”.
“ Ok Auntie, Yan tunggu Auntie depan pintu office ya”
“ Ok Yan, jumpa nanti”

Sebaik sahaja talian ditamatkan aku merasakan ada sedikit kehairanan mengapa tiba-tiba Aunite Yong ingin menemui aku.
“ Apakah Auntie sudah tahu perhubungan aku dengan Dave?” detik hati ku. Ah! Risaunya aku!. Resah aku menanti pada masa yang di janjikan. Buat itu tak kena, buat ini tak menjadi. Oh! Hati sabarlah..tenanglah. Ucap aku berkali-kali pada diriku sendiri.

Tiba waktu yang dijanjikan, kereta Auntie berhenti betul-betul dihadapanku. Aku di bawa ke sebuah restoran makanan segera yang terletak tidak jauh dari tempat kerjaku. Aku dan Auntie mengambil meja yang agak jauh dari pelanggan-pelanggan lain.

“ Yan, Auntie nak tanyalah dengan Yan. Pasal Auntie tahu, Yan rapat dengan Alex dan Dave”. Auntie Yong memandang wajahku sewaktu memulakan perbualan. 
“ Auntie nak tanya Yan tentang apa Auntie? “ 
“ Begini Yan, Yan tau tak ? Dave dah banyak sangat berubah sekarang! “
“ Berubah? Berubah yang bagaimana Auntie?” 
'' Auntie pun tak tahulah Yan, entah kenapa dengan Dave sekarang ni. Selalu balik lewat , kurang bercakap, berkhayal saja. Yan tahu tak kenapa?. Ehmm mungkin dia ada beritahu Yan sesuatu. Auntie tanya nie sebab Davekan baik dgn Yan?. Lagipun Yan pun tahukan…Uncle Yong berharap sangat Dave cepat kahwin. Cari isteri yang berpelajaran supaya boleh tolong Uncle nanti... "

Terpana sebentar aku dengan tiap tutur kata yang keluar dari mulut Auntie Yong. Macam manalah hendak aku terangkan padanya atas sebab musabab perubahan Dave. Kerana penyebabnya adalah AKU!. Bagaimana hendak aku terangkan pada Auntie yang selama ini aku hormati, bahawa anaknya Dave menyintai aku dan aku sendiri menyintai anaknya itu?. Apa yang harus aku lakukan sekarang ini?. Oh Tuhan…berikan aku kekuatan. 

Aku tahu selama ini Dave tidak pernah memberitahu kedua orang tuanya mengenai hubungan kami. Semuanya kerana Dave tahu mama dan papanya pasti menentang. Pernah juga Dave cuba memberi gambaran tentang menukar agama pada ibunya. Namun riaksi yang diterima amat menakutkan Dave. Dave bilang, mamanya pernah berkata, jika sampai ada anaknya yang berniat hendak menukar agama, dia akan memastikan itu tidak akan berlaku dalam keluarganya. Dia tidak mahu anak-anaknya memalukan nenek monyang mereka kerana itu. Meninggalkan agama yang mereka anuti selama ini kerana agama lain. Malah mamanya juga pernah mengugut tidak akan mengaku anak jika anaknya masih berdegil.

Dalam keadaan masih kebingungan untuk memberi jawapan pada Auntie Yong aku di tegur sekali lagi oleh Auntie Yong.
“ Yan..Yan dengar tak apa yang Auntie cakapkan tadi?”.
“ Dengar Auntie, yan dengar. “ tergagap-gagap aku menjawap pertanyaan Auntie Yong.
“ Agaknya Dave ada masalah kerja tak Auntie?. Sepanjang Yan kenal dia, dia okey aja Auntie. Pernah juga dia cakap kat Yan, dia tertekan pasal Auntie sama Uncle asyik tanya pasal bila dia nak kahwin.” jawapku menutup resah.
“ Dia cakap dengan Yan, dia nak bantu Uncle sama Auntie dahulu. Nanti bila syarikat dah stabil , dapat untung banyak baru dia nak fikir pasal kawin.” tambahku lagi.
“ Tapi Yan, Dave tu dah tiga puluh dua tahun tau!, dia sudah patut kahwin. Dia ada beritahu Yan tak pasal girlfriend?” Auntie Yong mengorek rahsia.
“ Eiii Auntie nie…tak kanlah Dave nak cerita pasal girlfriend dia pada Yan!” jawap ku beriring dengan gelak kecil.
“ Iya lah Yan, diakan selalu keluar lunch sama Yan. Sana-sini dengan Yan mesti dia dah anggap Yan kawan baik dia, so tak impossible dia will share some personal things with u Yan.” pancing Auntie Yong lagi.
“ Tak adalah Auntie..tak ada. Nanti Yan cuba tanya Dave ya pasal girlfriend dia ya. Jadi spy Auntie”, jawapku sambil tersenyum nipis. Dalam senyuman itu sebenarnya tercalit seribu kepahitan.

Selesai makan bersama, Auntie Yong beredar untuk kembali semula ke pejabatnya. Aku juga di hantar semula ke pejabat ku. Dalam lift, kotak fikiranku menerawang mengingat semula tiap perbualan aku dan Auntie Yong.

Aduh! Macam manalah aku nie?. Pening! Bingung!. Nak tanya Dave siapa girlfriend dia sedangkan girlfriend Dave itu adalah aku!. Nak jadi spy Auntie pun aku!. Yang berjanji untuk membantu Auntie juga aku!. Haii…Kalaulah aku boleh hilangkan diri aku sekejap dari dunia ini dan pergi ke dunia lain kan bagus. Boleh jugaklah aku berfikir dengan tenang, mencari jawapan yang logik untuk aku berikan pada Auntie Yong. 

Di sini, di kerusi mengadap komputer di pejabat, aku termenung sebentar. Untuk melegakan perasaan, sambil menyanyi-nyanyi kecil lagu Permaidani nyanyian Aris Ariwatan. Liriknya benar-benar menyentuh hati aku. Malah disaat kesedihan dan bercelaru macam inilah aku baru terasa hanya pada-Nya tempat aku merebahkan rasa gundah yang melanda hati. Ya Allah…. Macam dalam lirik lagu itulah…

Bentangkan ku permaidani 
Dari baldu berwarna putih
Moga tak ku terasakan
Cubaan yang ku galas ini
 

Butiran jernih yang mengalir ku seka perlahan- lahan. Aku tak mahu melayan kesedihan ini berlarut-larutan. Risau juga aku kalau-kalau kesedihan aku dapat dikesan oleh rakan-rakan sepejabat.

Petang itu aku pulang ke rumah dengan perasaan yang bercampur-baur. Apa yang hendak aku terangkan pada Auntie Yong?. Dia terlalu baik untuk aku khianati. Dia amat berharap sangat aku dapat memujuk Dave supaya mula memikirkan untuk membina sebuah keluarga. Sedangkan pada saat yang sama ….ahhhhhgggghhhhhhhhhhh…tensionnya!. Tuala ku capai. Di kamar mandi aku kembali termangu-mangu..sambil menyabun badan, fikiran ku ke sana ke mari !. Susahnya hidup begini. 

“ Assalamualaikumwarahmatullah…” ku paling ke kanan. “Assalamualaikumwarahmatullah.. “ ku paling ke kiri. 
Selesailah sudah tanggungjawabku sebagai seorang muslimat di maghrib itu. Setelah membaca Al-Quran sebagaimana biasa. Aku duduk di sejadah..memandang tapi kosong. Melihat tapi buta. Menjerit tanpa suara. Menangis tiada airmata!. Hati aku resah, jiwa gelisah, rasa nan parah. Aku jadi tak tentu arah. Allahu Akhbar. Mengapa aku jadi begini ?.

CINTA- satu perasaan yang sukar dimengertikan. Ianya hadir tanpa di undang. Mengalir meresap ke seluruh tubuh. Darah yang disaluti rasa cinta terasa hangat sentiasa di dalam hati sanubari. Bahagia sahaja akan rasanya. Manis sahaja akan senyumannya. Bila cinta ada dalam jiwa. Alam semua tampak berwarna. Hijau kuning merah biru..semua indah di mata. Bila bersama...lapar terasa kenyang...panas terasa sejuk...bising terasa hening. emmm.....hati berdetik senyum terukir tanpa bicara lahir si peti...namun bahasa bisu tetap jua difahami. Indahnya bercinta. Tetapi kini, semua itu bakal hilang jika rahsia cinta telah terbongkar. Pasti hati berderai berkecai. Pasti nanti senyumanku tawar dan pasti nanti aku kan sunyi. Mampukah semua itu aku hadapi?. Sukarnya bercinta!.

*******


No comments: